Kvalitet i lärprocessen

Idag hade jag matte och naturkunskap, jag rostade bröd.

Jag halverade, delade, räknade, mätte

med ögon och öron och huvud som stöd.

 

Lag lade till och drog ifrån på samma gång.

Jag använde magneter, klossar och sjöng en sång.

Om regnbågar och hur man mäter vikt lärde jag.

 

Så snälla, säg inte: HAR NI BARA LEKT IDAG?

 

Du förstår, att dela med mig när jag leker får jag göra.

Att lösa problem i min lek får jag pröva.

Jag lär mig lyssna och tala tydligt så andra förstår.

Att vänta på min tur och varför inomhus man går.

 

Att läsa mitt namn och skriva det samma.

Att trösta en vän som saknar sin mamma.

Att vara en kompis och hjälpa till.

Att man inte kan få allt som man vill.

 

Att lösa konflikter med ord och inte slag.

 

Så snälla, säg inte: HAR NI BARA LEKT IDAG?

 

Jag lärde mig om en snigel och en snok.

Åt vilket håll man läser en bok.

Att göra sånt som känns svårt.

Att ta ansvar för det som är vårt.

 

Att uttrycka tankar i egna ord.

Att JAG är viktig på vår Jord.

Att rita ett huvud med fötter på.

Att den som är liten är bra ändå.

Kunde jag berätta så skulle jag.

Så snälla, säg inte: HAR NI BARA LEKT IDAG?